logistica empresarial espana

Què és la logística empresarial? La logística és una descripció general de la gestió del transport d’un lloc a un altre. La definició de logística comercial es refereix a totes les accions que participen en el moviment i emmagatzematge de productes. Això és des del proveïment de matèries primeres fins al destí final, i a vegades pot estar més enllà de la seva eliminació o reciclatge.

La logística empresarial implica molts processos i la seva execució amb la màxima eficiència i rendibilitat és l’objectiu. El treball del professional de la logística inclou assegurar la disponibilitat del producte adequat en el moment adequat al preu just.

Per què és vital la logística empresarial

La importància de la logística empresarial es posa en relleu tant en les empreses manufactureres com en les de serveis. Aquest procés de planificació, implementació i control del flux i emmagatzematge eficients de matèries primeres fins al punt de consum només s’aconsegueix mitjançant una acurada administració de les activitats. Això, al seu torn, crea valor per als clients i proveïdors.

La recerca logística indica que la planificació estratègica i el disseny de la xarxa per a establir els nivells de servei al client són clau. La utilització d’inventaris, la ubicació de les instal·lacions i les maneres de transport oferts juguen un paper molt important a aconseguir l’equilibri adequat. Un disseny de xarxa sòlid pot estalviar a una empresa fins a un 15% en costos de logística anuals.

Més dades de logística empresarial

Consulti aquí una breu guia d’activitat logística:

  • El client realitza una comanda amb l’empresa
  • El producte es produeix o s’envia des d’un inventari al client
  • És necessari adquirir més matèries primeres dels proveïdors
  • S’han de complir els nivells de servei i satisfacció del client

Inventari

L’inventari és bàsicament una llista detallada de productes o productes dins d’instal·lació de magatzem. Tant els detallistes com els fabricants tindran béns que excedeixin el que es necessita o s’usa actualment. En mantenir un subministrament de matèries primeres, les fluctuacions en les comandes entrants poden adaptar-se fàcilment. Sense aquest inventari de suport, els materials haurien de demanar-se i rebre’s abans que pogués començar la producció.

Un inventari de peces de recanvi que redueix qualsevol pèrdua de temps de producció. Aquest tipus d’inventari es coneix com MRO, cosa que significa que els components s’utilitzen per operacions de manteniment, reparació o procés de producció.

Els magatzems que compten amb un suport de mercaderia ofereixen al detallista l’oportunitat de reposar contínuament la mercaderia en els prestatges de les botigues. I els detallistes poden oferir compres en línia que es completin directament a partir de l’inventari dels magatzems. El control d’inventari adequat minimitza la necessitat de realitzar comandes no satisfetes, la qual cosa dóna com a resultat un procés eficient de vendes i enviament.

Ha d’haver-hi un balanç sobre la quantitat d’inventari disponible. Massa podria causar una pèrdua considerable si el magatzem es danya a causa d’incendis o inundacions. Els honoraris d’assegurança i el tractament de les reclamacions poden ser costosos i consumir molt de temps. Tenir proveïdors de confiança assegurarà que l’excés d’inventari no resulti ser un problema.

Transport

La selecció dels serveis de transport adequats és essencial i ha de basar-se en la grandària i el tipus de comanda quan estigui llest per al lliurament. El transport es classifica en cinc maneres: aire, mar, camió, ferrocarril i oleoducte. Un expert en logística seleccionarà el mètode més rendible que també ofereix el millor servei al client.

Cada manera de transport s’identificarà en termes de confiabilitat, velocitat i flexibilitat de ruta. El transport aeri és normalment el més ràpid però també el més car. Els camions poden utilitzar-se per a distàncies curtes directes, amb vies fèrries utilitzades per a transportar grans quantitats a grans distàncies. El transport per mar o per oleoducte és més lent però relativament barat.

Sovint, els serveis de transport multimodal es triaran per aprofitar els avantatges individuals. Per exemple, la recollida i els lliuraments es poden realitzar per camió amb la terminal de llarga distància a la terminal realitzada per ferrocarril.

Un gerent de logística podrà triar entre un transportista comú, contractual o privat, segons els requisits d’una base segons sigui necessari, o un acord contractual més llarg. És possible que es recomani a l’empresa que compri els seus propis camions i estableixi una empresa de transport que compleixi amb els requisits de servei exclusius dels clients.

Els beneficis de la logística empresarial

La logística ha evolucionat com un concepte empresarial que és una part vital de l’administració de la cadena de subministrament per a satisfer els requeriments del client. Els beneficis inclouen:

  • Eficiència millorada: un tècnic de logística utilitzarà dades analitzades per a realitzar un seguiment dels moviments dels productes que entren i surten per a optimitzar els sistemes d’administració i evitar possibles demores o interrupcions.
  • Lliurament continu: la logística organitzada professionalment garantirà l’enviament ràpid i segur, l’emmagatzematge i el lliurament dels productes al destí adequat i dins dels terminis estipulats.
  • Augment dels beneficis: una cadena de subministrament reeixida ajudarà a augmentar les vendes.

El futur de la logística empresarial

S’espera que els administradors de logística mantinguin el subministrament dins d’una comunitat empresarial internacional vinculada electrònicament. La globalització es veurà reforçada pels acords comercials regionals i a través d’Internet, la qual cosa donarà com a resultat una major demanda de tot el món. Les noves tecnologies i eines de programari proporcionaran millors formes d’anàlisis del rendiment i la capacitat de satisfer majors demandes de simplicitat i velocitat. Sens dubte, l’augment de la logística de subcontractació continuarà a mesura que s’acceleri el ritme del negoci, i la logística comercial continua sent una àrea vital d’administració.